Češi denně snědí 26 kostek cukru. Zabíjí je to

Tabulka Studenstké pečeti obsahuje 24 kostek cukru, půllitr piva 2,5 kostky. Které potraviny jsou nejvíc přeslazené?

Češi příliš sladí, spolykají dvojnásobnou dávku cukru, než jakou doporučují lékaři. Nadměrná spotřeba jim poškozuje srdce, ledviny a způsobuje diabetes.

„Lehce pracující člověk by měl denně sníst maximálně 48 gramů takzvaných jednoduchých cukrů, mezi které patří nejen obyčejné sladidlo, ale také med nebo sirupy," říká lékařka Státního zdravotního ústavu Marie Nejedlá. Takové množství odpovídá asi dvanácti kostkám cukru. U dětí by měla být dávka poloviční.

Jenomže průměrný obyvatel Česka „zmůže" i dvojnásobek – až 26 kostek denně. Vystavuje se tím obrovskému nebezpečí.

Ilustrační foto.

„Čokoláda" vs. pivo

„Jednoduché cukry jsou jen zdrojem prázdné energie. Žádný užitek pro tělo nemají. Naopak. Způsobují celou řadu zdravotních komplikací," vysvětluje Marie Nejedlá.

Ilustrační foto.

Cukry podle ní poškozují cévy a způsobují ischemickou chorobu srdeční. Mohou vést ke zvětšení a ztučnění jater. Kromě toho zatěžují slinivku a navozují stále větší pocit hladu.

„Jak je to možné? Jakmile pozřeme jednoduché cukry, dostane slinivka pokyn, že má rychle vyrobit obrovské množství inzulinu. Jedině tak se cukr odklidí z buněk a přemění se na tuk. Jenomže když je hotovo, hladina krevního cukru zase prudce poklesne, což se projeví neovladatelnou chutí na sladké. Je třeba přijmou další dávku cukrů," popisuje zatížení organismu lékařka. Celý proces tedy opakuje. A lidé začínají tloustnout.

Ilustrační foto.

Ovoce je dobré

Například jedna tabulka Studentské pečeti obsahuje přes 24 kostek cukru. Aby člověk spálil energii, kterou obsahuje, měl by vyrazit na dvouhodinovou procházku.

Půllitr českého národního nápoje – pivního ležáku – obsahuje dvě až tři kostky cukru. Takovou energii člověk spálí 38minutovou procházkou.

Záchytná stanice. Ilustrační foto.

Lékaři lidem doporučují jíst spíš takové sacharidy, které se štěpí postupně a pomaleji. Například ovoce.

„To uspokojí chuť na sladké stejně dobře, navíc je zdrojem vlákniny a vitamínů," říká Marie Nejedlá.
Doporučená dávka jsou podle ní dvě porce ovoce velikosti pěsti denně.

Budou daně na cukr?

Některé státy navíc začaly zavádět různá opatření, která spotřebu cukru snižují. Například skandinávské země, Maďarsko či Francie zavedly speciální daň z cukru. Platí ze všech slazených nápojů, cukrovinek, čokolády nebo zmrzliny.

Senioři. Ilustrační foto.

„Finové odvedou za každý kilogram přidaného cukru jedno euro. A funguje to. Průměrná hmotnost obyvatel se snížila o 3,19 kilogramu a riziko diabetu pokleslo dokonce o 13 procent," popsal efekty opatření Tomáš Mlčoch z Institutu pro zdravotní ekonomiku. Česká vláda ale o podobném opatření neuvažuje.

ZDROJ >>