Člověk v tísni slouží cizím tajným službám, tvrdí Rusové. Neziskovka nařčení odmítá

Ve středu 7. 12. odvysílala ruská televizní stanice TV Centr dokumentární snímek, jenž obviňuje známou českou humanitární organizaci z korupce a špionáže ve východoukrajinském Donbasu, který ovládají proruské síly. Česká nezisková organizace obvinění odmítá jako diskreditační kampaň a snahu donbaských separatistů vytlačit zahraniční humanitární organizace ze svého území.

Televizní materiál následuje poté, co úřady takzvané Doněcké lidové republiky odebraly letos 25. listopadu Člověku v tísni akreditaci a zakázaly organizaci rozdávat humanitární pomoc na území pod svojí kontrolou.

Televizi TV Centr vlastní moskevská radnice. Vedení televize na dotazy ohledně reportáže, které mu položil server Aktuálně.cz, neodpovědělo. Ředitel Člověka v tísni Pánek nařčení organizace z korupce a špionáže odmítá. Podle něj je Člověk v tísni transparentní a nestranná organizace, která se nepodílí na žádných nelegálních aktivitách.

Nakolik jsou tvrzení ve filmu podložená či nepodložená, nevíme. Faktem ale je, že o nestrannosti Člověka v tísni se dá s úspěchem pochybovat. Jde naopak o organizaci silně politicky angažovanou.

Člověk v tísni je největší a nejvlivnější českou neziskovkou, která loni hospodařila s rozpočtem ve výši 1,5 miliard korun. Velká část peněz z této částky byla získána prostřednictvím dotací a grantů. Co je však podstatné, největším donátorem jsou zahraniční vlády – americká, britská, německá či francouzská poslaly do největší české neziskové organizace stamiliony korun, stejně jako Evropská unie. Přispěl i oligarcha George Soros, který spolufinancuje jak vzpouru proti nově zvolenému americkému prezidentu Trumpovi či barevné revoluce a politické převraty po celém světě.

Člověk v tísni se tedy nezabývá jen zajišťováním humanitární pomoci pro oblasti postižené přírodními katastrofami nebo válkami. Českou i zahraničními vládami dotovaná neziskovka se také věnuje, podobně jako třeba Sorosova Open Society Fund, podpoře domácích opozicí proti vládnoucím režimům zejména v bývalých sovětských republikách, ať už v Ázerbajdžánu či v Bělorusku nebo na Ukrajině, kde podporovala státní převrat zvaný Majdan, a vystupuje ostře proti Rusku.

Ruský politolog Ivan Preobraženskij řekl Aktuálně.cz, že reportáž je podle jeho názoru vytvořená na objednávku. „Takový film se nemůže objevit bez povolení nějaké vysoce postavené osoby. Zpravidla si podobný film, nebo dokonce scénář objednává kremelský ‚kurátor‘ daného kanálu nebo nějaký vysoce postavený úředník. Úkolem je diskreditovat konkrétní lidi nebo organizace. V případě cizinců a opozičních aktivistů to může znamenat, že jsou nežádoucími osobami v Rusku nebo na území, které Rusko kontroluje.“

Slovenský reportér Tomáš Forró, který strávil nedávno dva týdny na území doněckých separatistů, Aktuálně.cz řekl: „Byl jsem tam v září a už tehdy mi Češi a Slováci z řad separatistů říkali, že považují Člověka v tísni za organizaci, která je něčím jako prodlouženou rukou Západu a působí proti zájmům Ruska. Že jsou to špioni. Proto údajně sami tlačí na to, aby Doněcká lidová republika Člověka v tísní zakázala a uzavřela jejich kancelář.“

Ať už reportáž byla nebo nebyla na objednávku, otázka, zda je Člověk v tísni nepohodlným cílem ruské agendy, nebo spíše Rusko cílem propagandy a agendy Člověka v tísni, je zcela legitimní.

ZDROJ >>