Jak bojovat proti lenosti? Prací vestoje

V úřadech po celém světě čím dál častěji používají k sezení míče, či ergonomické sedačky nejpodivnějších tvarů včetně takových, na nichž lze klečet, nebo se houpat. Někteří však dávají přednost tomu, že u počítače pracují vstoje, píše italský deník Corriere della Sera.

Bosé chození. Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jakub Šťástka

"U zdravého člověka potřebuje páteř pohyb, aby zůstala zdravá. Dlouhé stání může způsobit problémy," upozorňuje ale profesor na univerzitě v Brescii Stefano Negrini. Naše společnost je charakterizována stále více sedavým způsobem života. Drtivá většina lidí tak pracuje celý den u počítače. "Nejfunkčnějším způsobem práce u počítače je sezení," vysvětluje Stefano Respizzi, ředitel oddělení ortopedické rehabilitace v nemocnici Humanitas v Miláně. "Zároveň však tato pozice způsobila významné změny v naší životní hygieně, neboť dlouhotrvající sezení hodně snižuje svalovou sílu zádových svalů. Jsou to zejména boční a šikmé zádové svaly, které udržují páteř ve vzpřímené pozici. Když sedíme, tyto svaly slábnou a z toho vznikají bolesti zad a šíje a svalové napětí," uvádí.

Čtěte také: Díky adresnému zvaní přišly loni na onkologickou prevenci statisíce lidí

V sedavých zaměstnáních se často používají nafukovací míče, jde o ideální řešení bolestí zad. Ovšem po nějakém týdnu používání je lidé odkládají. Často se z nich padá, je potřeba tedy neustále napínat zádové svaly. "Problém tkví v tom, že po osm hodin se pohyb na míči stává únavným. Kdo má vypracované svaly, vydrží na míči bez pohybů, ale ten, kdo nejvíce sedí, a proto potřebuje pohyb, se velmi rychle unaví," říká Negrini.

Existují také ergonomické houpací židle s opěrou pro kolena. "Ve srovnání s míčem jsou boční zádové svaly méně stimulovány," uvádí Respizzi. Spolu s Negrinim se shodují v tom, že houpací židle není pro všechny, protože mnozí nesnesou dlouho udržovat pozici se skrčenými koleny. Kdo má problémy s páteří, pro toho může být takové sezení přímo škodlivé, protože tato pozice namáhá bederní páteř.

A pokud jde o klekátka, Negrini varuje: "V kleku se udržuje lordóza páteře, ale ve fixní poloze a dlouhodobý klek je horší než běžná židle, protože na té, která umožňuje pohyb, lze měnit polohu. Klekátko doporučuji jen na omezenou dobu," říká.

V mnoha podnicích, zejména v severní Evropě, je rozšířená práce vstoje. Polohovací stoly pro práci vstoje poslední generace vyrábějí již mnohé společnosti. Práce vstoje však není žádnou novinkou. Pracoval tak například Winston Churchill. Nepochybně to může být prospěšné pro zdraví a v boji proti lenosti. Spotřebovává se tak i více kalorií. Podle studie zveřejněné na stránkách British Journal of Reports se tím zvyšuje i produktivita práce, byť to zatím není podloženo dostatečným počtem výzkumů.

Kdo chce pracovat vstoje, musí tak činit postupně, protože si tělo musí zvyknout. Přirozeně je k tomu třeba pohodlné obuvi a žádné jehlové podpatky. Experti radí, aby se člověk pracující vstoje trochu pohyboval a nestál nehnutě. Ve Spojených státech jsou dokonce pro takovou práci používány běžecké pásy, v tomto bodě jsou však experti poněkud rozpačití.

Nepřehlédněte: Nohy jako peříčko

Míč, ergonomická židle, klekátko nebo práce vstoje? Stefano Negrini k tomu uvádí, že nejlepším řešením je dobrá židle, s opěrou pro ruce a pro bederní páteř, k tomu malá přestávka na kávu. A doporučuje se při každé příležitosti, například při telefonování, zvednout ze židle. A potřebujete-li na toaletu, zajděte si o patro výše.

ZDROJ >>