Zpátky do hospod. Lidé se vrací k točenému pivu

Několikaletý propad sudového piva se podařilo zastavit, naznačují první data za loňský rok.
Když pivo, tak „lahváč" a do hospody spíše za odměnu.
Takový postup volí milovníci pěnivého moku přibližně od roku 2008, kdy u nás začala (i vinou vyšší spotřební daně) citelně klesat spotřeba točeného piva.

Podle posledních dat za rok 2015 je podíl spotřeby sudového piva 37 procent (meziročně o tři procenta méně) a vedle toho o šest procent narostla spotřeba tankového piva. Hospody tak zůstaly „na svém", či dokonce mírně rostly.
Tento trend by měl vydržet i ve statistice za loňský rok. Naznačuje to analýza společnosti Data Servis, která monitoruje chování zákazníků na vzorku devíti tisíc hospod a restaurací po celém Česku. „V posledních dvou letech, 2015 a 2016, pozorujeme pozitivní trend v návštěvnosti hostů, kdy vidíme meziroční nárůst šest procent v letech 2014/15 a další tříprocentní nárůst v letech 2015/16," říká Marcela Šimková, šéfka Data Servis. „Celková spotřeba piva v hospodách a restauracích po mnoha letech přestala klesat a za poslední dva roky se drží na stabilní úrovni," konstatuje.

Tvrdá data o loňském výstavu a spotřebě zveřejní Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS) na jaře. Opatrný optimismus ale zní od výrobců už nyní. „V meziročním srovnání dochází k mírnému nárůstu spotřeby piva o tři procenta," říká ředitel pivovaru Litovel Lumír Hyneček s tím, že na Hané však už dnes produkují víc točeného než lahvového.

Pivo k jídlu

Podle průzkumu Data Servisu si celkem 56 procent mužů a 28 procent žen v restauraci pravidelně objednává pivo k jídlu. Výčepní piva (desítky) loni tvořila 31 procent produkce a pijí se hlavně ve všední den. Ležáky (11° a 12°) tvoří už 57 procent hospodské výtoče a hosté je žádají především v pátek a sobotu. Tmavé pivo loni podle Data Servisu tvořilo čtyři procenta hospodské produkce a zbylých osm procent patřilo speciálům a pivním nápojům.

ZDROJ >>